MASHRABIYYA. Poemat wędrującego światła na rożek angielski/obój, waltornię, 93 muzyków orkiestrowych w 6 grupach w przestrzeni i muzykę elektroniczną

Mashrabiya to symboliczna forma architektury islamskiej - ozdobna, ażurowa, drewniana krata przesłaniająca okna lub balkony.

W przeciwieństwie do europejskiego okna, które wyprowadza spojrzenie na zewnątrz, mashrabiya wprowadza światło do środka i nadaje mu geometryczną formę. Jest ona  nałożonym na światło filtrem, przesuwającym się po pomieszczeniu wraz z upływającym dniem. Jest także wyraźną symboliczną granicą między światem zewnętrznym a intymnym wnętrzem domu.

Mashrabiya oczyszcza spojrzenie z wszelkich zmysłowych obrazów i kieruje je ku fenomenowi samego światła, złączonego z cieniem w konstrukcji geometrycznych splotów. Dzięki zawieszeniu aktywnego spojrzenia ta gra światła w przestrzeni staje się przedstawieniem kosmosu.

Utwór jest kontynuacją podjętych w zrealizowanym dla NOSPR w 2015 r. utworze MUQARNYAS eksperymentów z tworzeniem architektur muzycznych, a także  ścieraniem się dwóch form symbolicznych: statycznej bezkierunkowej (okrąg) i perspektywicznej kierunkowej (strzała), z których połączenia rodzi się spirala - symboliczne połączenie przeciwieństw.

Podczas pisania duży wpływ miały na mnie dzieła Jamesa Turrella i jego słowa: We usually use light to illuminate other things. We use light to reveal something about something else. I am interested in light being the revelation itself.

Mógłbym te same słowa odnieść do MASHRABIYYI, której muzyka niczego nie opowiada, poza przedstawieniem form dźwiękowych i ich życia w przestrzeni.

Dziękuję solistom za intensywną współpracę nad ostatecznym kształtem ich partii solowych oraz Kunststiftung NRW za stypendium, które umożliwiło mi spokojną pracę nad utworem.

MASHRABIYYĘ dedykuję najmłodszej córce – Julii Orlando, która wniosła w moje życie zupełnie nowy rodzaj światła.

                                                                                                                                                       PRASQUAL