Spin na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics

Spin to utwór, w którym architektura sali koncertowej NOSPR stała się inspiracją dla stworzenia kompozycji, łączącej dźwięk orkiestry z otaczającym ją audytorium za pomocą systemu głośników umieszczonych nad sceną i wokół publiczności.

Tytuł utworu można tłumaczyć z angielskiego jako obrót, rotację, lub wirowanie, ale ważne są również jego brzmieniowe skojarzenia z polskim spinaniem i spięciem. Orkiestra zostaje spięta z systemem elektrycznym i głośnikami. Spięcie, zwarcie elektryczne jest niezwykle istotnym elementem pracy z elektroniką. Dlatego założeniem kompozycji jest wykorzystane idei spięcia, zarówno jako czysto muzycznej inspiracji, jak i rozwiązania technicznego.

Dźwięki prądu, zasilania, szumu elektrycznego i kabli wysokiego napięcia są wszechobecne w świecie w którym żyjemy, lecz rzadko wychwytujemy je w codziennym życiu. W kompozycji zostały one wykorzystane zarówno w sposób strukturalny, będąc podstawą języka harmonicznego czy orkiestracji, jak i będąc rozpoznawalnymi źródłami brzmienia warstwy elektronicznej powstającej w wyniku transformacji dźwięków orkiestry w czasie rzeczywistym oraz rozmaitych syntez dźwiękowych.

Oprogramowanie stworzone na potrzeby utworu powstało we współpracy z Damiano Meacci i Francesco Canavese z Tempo Reale (Firenze) oraz z University of Louisville Computer Music Studios. Utwór został napisany na zamówienie Festiwalu Prawykonań dla Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach przy finansowym wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Krzysztof Wołek