Florêncio José Maria

Urodzony w Brazylii, od 1985 r. mieszka w Polsce. Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte a następnie uzupełniał na wielu kursach mistrzowskich w innych ośrodkach w swoim kraju, a także w nowojorskiej Juilliard School of Music i Musikhochschule w Wiedniu. W warszawskiej Akademii Muzycznej ukończył studia z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Henryka Czyża.

Po przyjeździe do Polski rozpoczął karierę dyrygencką, prowadząc wiele koncertów oraz przedstawień operowych i baletowych zarówno w kraju, jak i innych państwach Europy, obu Ameryk i Azji. Sprawował funkcję stałego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Państwowej Opery we Wrocławiu, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej i Maestro Titulas Theatro Municipal w São Paulo. Obecnie jest szefem-dyrygentem Capelli Bydgostiensis Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy .

Jest laureatem wielu nagród i odznaczeń, m.in. dwukrotnie Srebrnej Łódki za najlepsze spektakle teatralne (Ernani Verdiego z 1992 roku i Cavalleria rusticana Mascagniego z roku 1993; obydwa wystawione na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi), nagrody krytyków muzycznych São Paulo dla najlepszego dyrygenta sezonu (1992), nagrody Sereia de Ouro Brazylijskiej Telewizji GLOBO dla osobowości roku (1997). Ostatnio, na zaproszenie Konserwatorium Moskiewskiego, jako pierwszy dyrygent z Polski, poprowadził kursy mistrzowskie i uroczysty koncert muzyki polsko-brazylijskiej.

W jego dorobku artystycznym znajduje się wiele prawykonań utworów kompozytorów współczesnych (m.in. prapremiery oper Electra Mikisa Theodorakisa i Olga Jorge Antunesa oraz Kantaty Holocaust Marty Ptaszyńskiej) oraz wiele innych utworów zadedykowanych jemu osobiście przez kompozytorów z Polski, Brazylii, Francji i Izraela. Dokonał również pierwszych nagrań CD muzyki najnowszej. Jego płyta z muzyką kompozytorów francuskich (H. Tomasi i J. Bondon) została oceniona pięcioma diapazonami – najwyższą oceną fonograficzną we Francji. W kolekcji nagranych płyt znajduje się także CD nagrany z NOSPR i utworami Z. Noskowskiego oraz jego ostatnia płyta ze swoją orkiestrą Capellą Bydgostiensis The Classical music from Brazil z utworami kompozytorów swojego kraju urodzenia.